KUFs feministiske mediebibliotek

Her finder du en oversigt over litteratur, film, artikler, interviews, lydklip etc. som belyser feminisme og ligestilling fra forskellige vinkler og i forskellige kontekster.

 

Har du tilføjelser så kontakt os på Facebook, Instagram @kbhsungefeminister eller i kontaktformularen her på siden!

Litteratur

Her kan du finde feministiske værker, nye som gamle, både skøn- og faglitteratur, digtsamlinger, essays og romaner. Forfattere, hvis bøger allerede anses for feministiske klassikere og andre, der belyser verden fra et nyt og/eller marginaliseret perspektiv, der kæmper for at skabe plads til emner som psykisk sygdom, seksualitet, racisme, adoption og meget mere.

A Celebration of Vulva Diversity af Hilde Atlanta, 2019 

Americanah af Chimamanda Ngozi Adichie, 2013
Feminism is for everybody af Bell Hooks, 2000
Ludermanifestet af Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen og Ekaterina Krarup Andersen, 2017.
Bad girls throughout history. 100 remarkable women, who changed the world af Anna Shen, 2016 
The princess saves herself in this one af Amanda, Lovelance, 2016
Jenteloven af Ulrikke Falch og Sofie Frøysaa, 2018
Aldrig kun til pynt af Anja Leighton og Mette Bender,
A Vindiction of the Rights of Women af Mary Wollenstonecraft, 2015 [1792]   

Argonauterne af Maggie Nelson, 2015

Argumenter imod kvinder af Birgitte Possing, 2018 

Bad Feminist (2014) og Sult (2018) af Roxana Gay

Between the World and Me af Ta-Nehisi Coates, 2015

Bonjour Tristesse af Francois Sagan, 1954

Det andet køn af Simone de Beauvoir, 1949

Det er et jeg der taler: (Regnskabets time)  Af Lone Aburas, 2017

Det nemme og det ensomme af Asta Olivia Nordenhof, 2013

Feminists Don't Wear Pink and Other Lies af Scarlett Curtis, 2018

Find Holger Danske af Maja Lee Langvad, 2006

Fri os fra kærligheden af Suzanne Brøgger, 1973

Gender Trouble af Judith Butler, 1990

Glæden med skeden: Alt du har brug for at vide om dit underliv af Ellen Støkken Dahl og Nina Brochmann, 2017

Happy fat af Sofie Hagen, 2020

Hun er vred af Maja Lee Langvad, 2015

Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men af Caroline Criado-Perez, 2020

Jeg bruger min krop som et møbel af Veronika Katinka Martzen, 2019

Jomfrutro og dobbeltmoral af Kristina Ahlmark Michanek, 1963

Kvinder i kamp (graphic novel) af Marta Breen, 2018

LOL-LITA af Sofie Diemer, 2016

The Handmaids tale af Margaret Atwood, 1985

The Master's Tools Will Never Dismantle the Master's House (samlede essays) af Audre Lorde, 2018  ​

Vi burde alle være feminister af Chimamanda Ngozi Adichie, 2014


Opdateres løbende 

 

Film (dokumentar)

Podcast og anden lyd

Trænger du bare til at lytte? Så er det heldigt, at vi har samlet vores bedste tips til lærerige, sjove og horisontudvidende podcast lige nedenfor.

A seat at the table af Stephanie, Naima og Ingrid, 2020 

Black Girls Talking af Ramou, Fatima, Aurelia, Alesia, 2018 
http://blackgirlstalking.tumblr.com/  
Grænseland - samtaler med mænd om sex af Information, 2018 

Bobo and Flex af Bobo Matjila og Flex Mami, 2020

Fabelagtige Feminister af Hëdi Wedelberg Bjørnum og Maria Brus Pedersen, 2018
https://podtail.com/da/podcast/fabelagtige-feminister/

Fries before guys af Nanna og Josephine, 2020

Hej søster af Fallulah, 2019-2020

Kvinde Kend Din Historie af Gry Nielsen-Jexen, 2020

La Poudre af Lauren Bastide, 2020

Manderegler – med Emma Holten og Anders Haahr, 2019 

Hende den intersektionelle feminist. Mica Oh., 2020

Pop Agenda fra Bitch Media, 2020

Talk Town podcast: https://podimo.com/en/shows/af2d242a-2fde-41b8-b183-559147eb6f80, 2019

The Guilty Feminist af Deborah Frances-White, 2015-2020

Unladylike af Cristen Conger og Caroline Ervin, 2018-2020

Vild med svans af Aleksander og Josias, 2018-2020


Opdateres løbende 

  

Klip og anden video

I'm a Feminist af Emma Watson til UN, 2014

https://www.youtube.com/watch?v=c9SUAcNlVQ4&index=5&list=PLyiSP4F7oVwrxMXAz56ppSBAkuos3hn-r&t=4s

Tampodden: Trans & könstillhörighet af Clara Henry w/ Freja Lindberg, 2016

https://www.youtube.com/watch?v=Qa5h7kLmx0M&list=PLyiSP4F7oVwrxMXAz56ppSBAkuos3hn-r&index=4

 

Vi burde alle være feminister af Chimamanda Ngozi Adichies, 2014

https://www.youtube.com/watch?v=hg3umXU_qWc&t=0s&index=7&list=PLyiSP4F7oVwrxMXAz56ppSBAkuos3hn-r

The Sexy Lie: Caroline Heldman at TEDxYouth, 2013

https://www.youtube.com/watch?v=kMS4VJKekW8

What young women believe about their own sexual pleasure TEDWomen af Peggy Ornstein, 2016

https://www.ted.com/talks/peggy_orenstein_what_young_women_believe_about_their_own_sexual_pleasure

Le clitoris - Animated Documentary af Lori Malépart-Traversy, 2016 

https://www.youtube.com/watch?v=J_3OA_VZVkY

Opdateres løbende 

Amy's vilje instrueret af Katrine W. Kjær, 20190

Det er fedt at være tyk instrueret af Sofie Hagen, 2017

Det sorte kapitel instrueret af Maya Albana, 2019

Do I Sound Gay? instrueret af David Thorpe, 2014

Hunkøn redigeret af Nynne Duvå Hall, 2019

Kampen om Grønland instrueret af Kenneth Sorento Dichmann, 2020

Little girl instrueret af Sébastian Lifshitz,2020

Miss Representation instrueret af Jennifer Siebel, 2011

Paris is burning instrueret af Jennie Livingston, 1990

Sex med Maja af Maja Malou Lyse, 2019

Sex, Explained instrueret Janelle Monaé 2020

She's beautiful when she's angry instrueret af Mary Dore, 2014

The Face of a survivor instrueret af Amalie Have, 2018

The Mask you live in instrueret af Jennifer Siebel, 2015

Tykke Ida af Ida Rud, 2017

Venus instrueret af Lea Glob og Mette Carla T. Albrechtsen, 2017

Woman instrueret af Anastasia Mikova, Yann-Arthus Bertrand, 2019

Opdateres løbende

Film (spillefilm)

A fantastic woman instrueret af Sebastián Lelio, 2017

Adeles Liv instrueret af Abdellatif Kechice, 2013

Amfi instrueret af Mathias Broe, 2018

Bombshell instrueret af Jay Roach, 2019

Carol instrueret af Todd Haynes, 2015

Ditte & Louise instrueret af Niclas Bendixen, 2018

Girlhood instrueret af Céline Sciamma, 2014

Hard paint instrueret af Filipe Matzembacher og Marcio Reolon, 2018

Heartstone instrueret af Guðmundur Arnar Guðmundsson, 2016

I killed my mother instrueret af Xavier Dolan, 2019

Lady Bird instrueret af Greta Gerwig, 2017

Little women instrueret af Greta Gerwig, 2019

Orange is the new black instrueret af Jenji Kohan, 2013-2019

Pose instrueret af Steven Canals m.fl., 2018-

Rafiki instrueret af Wanuri Kahiu, 2018

Skam instrueret af Julie Andem, 2015-2017

Suffragette instrueret af Sarah Gavron, 2015
Pride Instrueret af Matthew Warchus, 2014

Team hurricane instrueret af Annika Berg, 2017

The Duke of Burgundy instrueret af Peter Strickland, 2014

The Handmaiden instrueret af Chan-wook Park, 2016

Transparent instrueret af Jill Soloway, 2014-2019


Opdateres løbende 

© 2018 af Københavns Unge Feminister

Københavns Unge Feminister har på forhånd haft kontakt med Rosa. Hun har fortalt om sit politiske engagement og om, hvordan hun oplever, at det som kvinde er svært at blive taget alvorligt i politisk sammenhæng.Dette er blevet tydeligt, når hun har udtalt sig på nettet. 

”Det er forskel på, om jeg har udtalt mig anonymt eller om jeg har udtalt mig med navn og billede. For når man udtaler sig anonymt, går folk af en eller anden grund ud fra, at man er en mand, og der bliver lyttet til og argumenteret imod, hvad man faktisk siger. Som kvinde bliver man ofte angrebet på baggrund af sit køn eller udseende”,fortæller hun med udgangspunkt i sine egne oplevelser.  

Rosa tror, at dette forekommer endnu oftere for kvinder, der ikke lever op til samfundets idealer. Hun betoner, at det er hårdt at udsætte sig selv og sin familie for den behandling, der hører med til at udtale sig offentligt som kvinde: bodyshaming og objektivisering heriblandt. 

”Det var en sag sidste år, hvor to kvindelige politikere blev stillet op mod hinanden og vurderet kropsligt og udseendemæssigt”, fortæller Rosa og uddyber: ”Som mand vil man aldrig få at vide, at ens holdninger ikke er valide, fordi man har et bestemt udseende eller en bestemt alder. Det er enormt intimiderende, at kvinder oplever så hård medfart i politiske diskussioner”.

Men har vi ikke alle et frit valg og et ansvar for at gøre vores stemme gældende? Dét er et omdiskuteret spørgsmål. Rosa svarer følgende, da jeg stiller hende det:

”Der vil altid være folk, der er i stand til at trodse fordommene og tage de hårde kampe, men vi bliver nødt til at anskue problemet strukturelt. Man bliver nødt til at skille skidt fra kanel og sige: ja, enhver har et frit valg, men vi bliver også nødt til at forstå, hvad der faktisk skal til for, at et menneske kan træffe det her valg. Det kræver nogle ressourcer.”

 I Rosas øjne er eksklusion i den politiske debat nemlig ikke kun et problem for den enkelte: det er også et demokratisk problem. Hun mener at den usaglige debatkultur medfører udelukkelse af visse perspektiver og befolkningsgrupper, og, som hun siger:

”Et demokratisk land forudsætter, at vi alle har adgang til den politiske debat og mulighed for at få indflydelse. Når margen for at få lov til at være med i klubben bliver mindre og mindre, betyder det, at vi kommer tættere og tættere på et oligarki, et fåtalsstyre.”

Når man taler med Rosa, er man ikke tvivl om, at hun er en kvinde med stærke holdninger, slagkraft og stor selvsikkerhed. Jeg tænker på, at den nedvurdering, hun har oplevet, tilsyneladende har udmøntet sig i en stærk samfundskritik snarere end i manglende selvtillid. 

Men ifølge Rosa har det ikke altid været sådan. Det var under en rejse i Sydamerika, at hun for alvor indså, at der var alternativer til de herskende normer for køn og krop. 

”De kvinder, jeg mødte, var virkelig muskuløse, for de arbejdede utrolig hårdt. De stod tidligt op, lavede mad og gik afsted til markedet med et barn i hver hånd, det sidste barn på ryggen og varerne på hovedet. Det fik mig til at indse, at vores europæiske kropsidealer for kvinder kunne være helt anderledes”. 

Rosa understreger, at et nyt syn på kvindekroppen er nødvendigt, fordi æstetiske og seksuelle præferencer i dag danner grundlag for magthierarkier. At behage seksuelt, kropsligt og visuelt bliver opfattet som kvinders primære funktion. Derfor har kropsnormer stor betydning for kvinders muligheder og selvopfattelse. Målet er at skabe et samfund, der ikke vurderer og begrænser mennesker på baggrund af deres udseende og deres krop: at gøre op med objektivisering af kvinder.  

Men hvordan skal vi gøre det?

Rosa mener, at det først og fremmest er et spørgsmål om, at vi skal turde at gøre opmærksom på problemerne. Vi skal være ærlige over for unge piger. Vi skal turde at fortælle dem, at det er hårdt at indlade sig på politiske debatter som kvinde, og at man risikerer at få en hård behandling. 

Samtidig skal vi huske, at vi politiske engagement og deltagelse kan ændre disse omstændigheder. Vi har brug for flere piger og kvinder, der taler normerne imod, hvis vi skal forbedre miljøet omkring kvinder i det offentlige rum, i politiske sammenhænge og i samfundslivet generelt. 

Endvidere skal vi gøre op med den såkaldte luder-madonna-tankegang, siger Rosa og uddyber: 

”En gammel opfattelse er, at man som kvinde kan være to ting: en luder eller en madonna, god og jomfruelig eller et seksuelt købsvæsen. Politisk aktive kvinder bliver sat i luderboksen. Men hvis de ikke er konventionelt attraktive, hvad skal vi så bruge dem til?” 

Et opgør med dette kvindesyn bør ifølge Rosa være en del af den feministiske kamp.  

Hun understreger, at vi som led i denne kamp skal turde at tale med dem, vi er uenige med:

”Det er nemt at gå til angreb på kvinder for at være kvinder. Der ligger nemlig noget implicit skamfuldt i at være kvinde, fordi vores samfundsstrukturer er skabt af hvide middelklassemænd. På samme måde ligger der noget implicit skamfuldt i at afvige fra kropsnormerne. Men for at ændre dette, bliver vi nødt til at indimellem at tale med dem, der står bag angrebene. Mange feminister, også jeg, kommer ofte til kun at tale dem, vi er enige med.” 

Jeg spørger Rosa, hvordan hun forholder sig til den store følelsesmæssige investering, der kan være forbundet med disse samtaler. For er det ikke hårdt at skulle retfærdiggøre sine følelser og dele sine personlige og svære oplevelser med nogen, der som udgangspunkt ikke forstår dem? 

Det mener Rosa bestemt. 

”Det handler om at vælge sine kampe og anerkende sin egen indsats. I stedet for at være vrede på os selv over det, vi ikke gør, skal vi kvinder være stolte af det, vi faktisk gør.”

Rosa drager en parallel til den nedvurdering af klassiske kvindefag, der fortsat præger vores samfund. Omsorgsarbejde har traditionelt set været varetaget at kvinder, dårligt lønnet og ringe anerkendt. Rosa fremhæver dette som et eksempel på, at kvinder generelt ikke får tilstrækkeligt anerkendelse for deres arbejde. Det mener hun, at vi skal ændre på – også når der er tale om feministisk oplysningsarbejde. 

Denne opfordring bliver afslutningen på vores samtale. En opfordring til alle kvinder. Til at involvere sig i kampen for ligestilling – og være stolte af dette arbejde for et bedre og mere inkluderende samfund.